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@ -16,7 +16,16 @@ Youtubeのコメントにある
パイロット視点で描かれた曲で、3部構成のうち2番目のFallでは爆弾の投下がシェパードトーンによる無限の降下として表現されている
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[ccrma.stanford.edu/sites/default/files/user/aaddo/Spring\_Concert\_1995\_Program.pdf](https://ccrma.stanford.edu/sites/default/files/user/aaddo/Spring_Concert_1995_Program.pdf)
> Little Boy was realized at Bell Laboratories. All its sounds have been produced with the MUSIC V program. The Computer Suite is excerpted from music composed for the play Little Boy by Pierre Halet. The theme of the play is the revival of the Hiroshima bombing in the form of a nightmare of the pilot of the reconnaissance plane, who later developed guilts jeopardizing his mental health. The Suite attempts to roughly sum-up the movement of the play; it comprises three parts. The first section, Flight and Countdown, follows the pilot's dream, which takes him through a musically stylized plane flight, with inharmonic textures, episodes of synthetic jazz and japanese-like tunes.The flight is terminated by a count-down preceding the release of the bomb. The following section is the Fall. The pilot thinks that Little Boy, the bomb with which he identifies himself, is falling - in fact this is a psychological collapse that never reaches any bottom, hence the endless descending spiral. The last part is called Contra-Apotheosis like the anti-climactic end of the play. Here various time fragments are recalled or evoked in a deliberately desintegrated way, as the obsessions of the central character and his entire world mentally rotate.Thus the jazz band gets mixed up and ends as a gun-like beat; the Japanese instruments turn into sirens; a siren glides upwards yet becomes lower and lower; a pandemonium of sounds builds up above a rotating glissando, to be quieted down and dissolved into memories.
> リトルボーイはベル研究所で実現されました。すべての音はMUSIC Vプログラムで作成されています。コンピュータ組曲は、ピエール・アレによる戯曲『リトルボーイ』のために作曲された音楽からの抜粋です。この戯曲のテーマは、偵察機のパイロットが悪夢にうなされるという形で、広島への原爆投下が再現されるというものです。この組曲は、戯曲の動きを大まかに要約しようとするもので、3つの部分から構成されています。最初のセクション「飛行とカウントダウン」では、不協和音のテクスチャ、合成ジャズのエピソード、日本風のメロディが織りなす音楽的に様式化された飛行を夢見るパイロットの姿が描かれます。飛行は、爆弾投下前のカウントダウンによって終了します。次のセクションは「落下」です。パイロットは、自身を象徴する「リトルボーイ」が落下していると考えます。実際には、これは底なしの心理的崩壊であり、果てしない下降スパイラルです。最後の部分は、劇のアンチクライマックスのような「Contra-Apotheosis逆神格化」と呼ばれています。ここでは、中心人物とその世界全体が精神的に回転する中で、さまざまな時間の断片が意図的に崩壊した形で想起または喚起されます。ジャズバンドは銃声のようなビートと混ざり合い、終わります。和楽器はサイレンに変わり、サイレンは上に向かって滑らかに上昇しながら、次第に低くなります。回転するグリッサンドの上に、さまざまな音が混沌と積み重なり、やがて静まり返り、記憶の中に溶け込んでいきます。
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[mikms.music.coocan.jp/page3007.html](http://mikms.music.coocan.jp/page3007.html)
たとえばここだと「s」
たとえばこの元ヤマハの永井洋平による記事だと「少年のための音楽」とか全然誤訳されてたりする。本人と知り合いにもかかわらず